4.4 سیستم مدیریت کیفیت و فرایندهای آن

4.4.1 سازمان باید یک سیستم مدیریت کیفیت را شامل فرایندهای مورد نیاز و تعامل آن‌ها بر طبق الزامات این استاندارد، ایجاد و اجرا نماید و آن را برقرار نگه‌دارد و به‌طور مداوم بهبود بخشد.

سازمان باید فرایندهای مورد نیاز برای سیستم مدیریت کیفیت و به‌کارگیری آن‌ها را در سراسر سازمان تعیین نماید و همچنین سازمان باید:

الف- دروندادهای مورد نیاز و بروندادهای مورد انتظار از این فرایندها را تعیین نماید؛

ب- توالی و تعامل این فرایندها را تعیین نماید؛

ج- معیارها و روش‌های مورد نیاز (شامل پایش، اندازه‌گیری‌ها و شاخص‌های عملکردی مربوطه) را برای اطمینان یافتن از اجرا و کنترل اثربخش آن‌ها تعیین نموده و به‌کار گیرد؛

د- منابع مورد نیاز برای این فرایندها را تعیین و از در دسترس بودن آن‌ها اطمینان یابد؛

هـ- مسئولیت‌ها و اختیارات در مورد این فرایندها را تعیین نماید؛

و- به ریسک‌ها و فرصت‌ها که طبق الزامات زیربند 6.1 تعیین می‌شوند بپردازد؛

ز- این فرایندها را اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل نموده برای حصول اطمینان از اینکه نتایج موردنظر سیستم مدیریت کیفیت حاصل می‌شوند، و اجرا نماید.

ح- فرایندها و سیستم مدیریت کیفیت را بهبود بخشد.

4.4.2 سازمان باید در حد ضرورت:

الف- اطلاعات مدون را برای پشتیبانی از اجرای فرایندها نگهداری کند؛

ب- اطلاعات مدون را برای حصول اطمینان از اینکه فرایندها آن‌گونه که طرح‌ریزی‌شده‌اند اجرا می‌شوند حفظ کند.

سبد خرید شما:

سبد خرید شما خالی است