1 دامنه کاربرد
این استاندارد الزامات یک سیستم مدیریت کیفیت را در مواردی مشخص میکند که سازمان:
الف- به اثبات توانایی خود در تأمین محصولات و خدماتی که به صورت مستمر الزامات مشتری و الزامات قانونی و مقرراتی قابل اعمال را برآورده میکنند، نیاز دارد؛
ب- قصد دارد از طریق به کارگیری اثر بخش سیستم مدیریت کیفیت شامل فرایندهایی برای بهبود سیستم مدیریت کیفیت و تضمین انطباق با الزامات مشتری و الزامات قانونی و مقرراتی قابل اعمال رضایت مشتری را ارتقا دهد.
کلیه الزامات این استاندارد عمومی بوده و قصد بر آن است که برای تمامی سازمانها بدون توجه به نوع یا اندازه یا محصولات و خدماتی که ارائه میکنند قابل اعمال باشد.
یادآوری 1: در این استاندارد اصطلاحات «محصول» یا «خدمت» فقط در مورد محصولات و خدماتی که برای ارائه به مشتری در نظر گرفته شده یا مورد درخواست مشتری است به کار میرود.
یادآوری 2: الزامات قانونی و مقرراتی میتواند به عنوان الزامات حقوقی بیان شود.