7.1 منابع

7.1.1 کلیات

سازمان باید منابعی را که برای ایجاد، اجرا و برقرار نگه‌داشتن سیستم مدیریت کیفیت و بهبود مداوم آن لازم است، در نظر بگیرد. این شامل:

  • توانایی‌ها و محدودیت‌های منابع درون‌سازمانی موجود؛
  • آنچه که نیاز است از تأمین‌کنندگان برون‌سازمانی تأمین شود.

7.1.2 کارکنان

سازمان باید اشخاصی را که برای اجرای اثربخش سیستم مدیریت کیفیت و برای اجرای فرآیندهای آن مورد نیاز هستند، تعیین و تأمین نماید.


7.1.3 زیرساخت

سازمان باید زیرساخت‌هایی را که برای اجرای فرآیندهای آن و دستیابی به انطباق محصولات و خدمات مورد نیاز است، تعیین، فراهم و نگهداری نماید.

یادآوری: زیرساخت می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ساختمان‌ها و تأسیسات مرتبط؛
  • تجهیزات، شامل سخت‌افزار و نرم‌افزار؛
  • منابع مربوط به حمل‌ونقل؛
  • فناوری اطلاعات و ارتباطات.

7.1.4 محیط اجرای فرآیندها

سازمان باید محیطی را که برای اجرای فرآیندها و دستیابی به انطباق محصولات و خدمات مورد نیاز است، تعیین، فراهم و برقرار نگه‌دارد.

یادآوری: محیط مناسب می‌تواند ترکیبی از عوامل انسانی و فیزیکی مانند:

  • عوامل اجتماعی (مانند محیط بدون تبعیض و آرام)؛
  • عوامل روانشناختی (مانند کاهش‌دهنده تنش و حمایت عاطفی)؛
  • عوامل فیزیکی (مانند دما، نور، بهداشت و جریان هوا).

7.1.5 منابع پایش و اندازه‌گیری

7.1.5.1 کلیات

هرگاه پایش و اندازه‌گیری برای تصدیق انطباق محصولات و خدمات ضروری باشد، سازمان باید منابع مناسب را تأمین کند و اطمینان حاصل نماید که:

  • منابع برای نوع خاص فعالیت‌های پایش و اندازه‌گیری مناسب هستند؛
  • تداوم مناسب بودن آنها برای کاربرد موردنظر نگهداری می‌شود.

7.1.5.2 قابلیت ردیابی اندازه‌گیری

هرگاه قابلیت ردیابی الزامی باشد یا برای اطمینان از اعتبار نتایج اندازه‌گیری ضروری تلقی شود، تجهیزات باید:

  • کالیبره یا تصدیق شوند؛
  • شناسایی شوند؛
  • در برابر آسیب یا خرابی حفاظت شوند.

7.1.6 دانش سازمانی

سازمان باید دانش لازم برای اجرای فرآیندها و دستیابی به انطباق محصولات و خدمات را تعیین و نگهداری کند. همچنین باید دسترسی مناسب به دانش کنونی و برنامه‌هایی برای کسب دانش تکمیلی فراهم نماید.

یادآوری 1: دانش سازمانی شامل تجربه و اطلاعات مورد استفاده برای دستیابی به اهداف سازمان است.
یادآوری 2: دانش می‌تواند از منابع درون‌سازمانی (مانند درس‌های آموخته‌شده) و برون‌سازمانی (مانند استانداردها و دانش مشتریان) به دست آید.

سبد خرید شما:

سبد خرید شما خالی است