7.1 منابع
7.1.1 کلیات
سازمان باید منابعی را که برای ایجاد، اجرا و برقرار نگهداشتن سیستم مدیریت کیفیت و بهبود مداوم آن لازم است، در نظر بگیرد. این شامل:
- تواناییها و محدودیتهای منابع درونسازمانی موجود؛
- آنچه که نیاز است از تأمینکنندگان برونسازمانی تأمین شود.
7.1.2 کارکنان
سازمان باید اشخاصی را که برای اجرای اثربخش سیستم مدیریت کیفیت و برای اجرای فرآیندهای آن مورد نیاز هستند، تعیین و تأمین نماید.
7.1.3 زیرساخت
سازمان باید زیرساختهایی را که برای اجرای فرآیندهای آن و دستیابی به انطباق محصولات و خدمات مورد نیاز است، تعیین، فراهم و نگهداری نماید.
یادآوری: زیرساخت میتواند شامل موارد زیر باشد:
- ساختمانها و تأسیسات مرتبط؛
- تجهیزات، شامل سختافزار و نرمافزار؛
- منابع مربوط به حملونقل؛
- فناوری اطلاعات و ارتباطات.
7.1.4 محیط اجرای فرآیندها
سازمان باید محیطی را که برای اجرای فرآیندها و دستیابی به انطباق محصولات و خدمات مورد نیاز است، تعیین، فراهم و برقرار نگهدارد.
یادآوری: محیط مناسب میتواند ترکیبی از عوامل انسانی و فیزیکی مانند:
- عوامل اجتماعی (مانند محیط بدون تبعیض و آرام)؛
- عوامل روانشناختی (مانند کاهشدهنده تنش و حمایت عاطفی)؛
- عوامل فیزیکی (مانند دما، نور، بهداشت و جریان هوا).
7.1.5 منابع پایش و اندازهگیری
7.1.5.1 کلیات
هرگاه پایش و اندازهگیری برای تصدیق انطباق محصولات و خدمات ضروری باشد، سازمان باید منابع مناسب را تأمین کند و اطمینان حاصل نماید که:
- منابع برای نوع خاص فعالیتهای پایش و اندازهگیری مناسب هستند؛
- تداوم مناسب بودن آنها برای کاربرد موردنظر نگهداری میشود.
7.1.5.2 قابلیت ردیابی اندازهگیری
هرگاه قابلیت ردیابی الزامی باشد یا برای اطمینان از اعتبار نتایج اندازهگیری ضروری تلقی شود، تجهیزات باید:
- کالیبره یا تصدیق شوند؛
- شناسایی شوند؛
- در برابر آسیب یا خرابی حفاظت شوند.
7.1.6 دانش سازمانی
سازمان باید دانش لازم برای اجرای فرآیندها و دستیابی به انطباق محصولات و خدمات را تعیین و نگهداری کند. همچنین باید دسترسی مناسب به دانش کنونی و برنامههایی برای کسب دانش تکمیلی فراهم نماید.
یادآوری 1: دانش سازمانی شامل تجربه و اطلاعات مورد استفاده برای دستیابی به اهداف سازمان است.
یادآوری 2: دانش میتواند از منابع درونسازمانی (مانند درسهای آموختهشده) و برونسازمانی (مانند استانداردها و دانش مشتریان) به دست آید.